Publications/Journal


INTERNATIONAL JOURNAL FOR RESEARCH IN CULTURAL, AESTHETIC, AND ARTS EDUCATION (IJRCAAE)

The newly established peer-reviewed, open access “International Journal for Research in Cultural, Aesthetic, and Arts Education” (IJRCAAE), is initiated and financed by the UNESCO Chair in Arts and Culture in Education at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany. It “aims to stimulate and disseminate research in arts and cultural education. Inspired by the UNESCO Goals for the Development of Arts Education (Seoul Agenda) the journal serves as a platform for a global polylogue of researchers in cultural, aesthetic, and arts education, interconnecting its wide-spread research fields by focusing on various aspects of cultural and social transformation and the contributions of cultural, aesthetic, and arts education toward global challenges, such as sustainability and resilience, heritage and transformation, digitalization and global citizenship, diversity and inclusion.”

>> More information! >> Submission of Contributions!

Current CfPs:

 


SELECTED PUBLICATIONS:

Edited Volumes:

  • Jörissen, B., Bolden, B., Bresler, L., Engel, J., Jeanneret, N., Svendler Nielsen, C., Scheunpflug, A., & Wagner, E. (Hrsg.). (in print). International Journal for Research in Cultural, Aesthetic, and Arts Education, Vol. 0: Arts Education in Transformative Times: Changes, Challenges, and Chances. Waxmann.
  • Jörissen, B., Unterberg, L., & Klepacki, T. (Hrsg.). (2023). Cultural Sustainability and Arts Education. International Perspectives on the Aesthetics of Transformation. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3915-0
  • Ahlers, M., Jörissen, B., Donner, M., & Wernicke, C. (Hrsg.). (2022). MusikmachDinge im Kontext. Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. Olms.
  • Jörissen, B., Rosskopf, C., Rummler, K., Bettinger, P., Schiefner-Rohs, M., & Wolf, K. D. (Hrsg.). (2022). Jahrbuch Medienpädagogik 18: Ästhetik—Digitalität—Macht. Neue Forschungsperspektiven im Schnittfeld von Kultureller Bildung und Medienpädagogik. MedienPädagogik. https://doi.org/10.21240/mpaed/jb18.X
  • Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (Eds.). (2020). Cultural Sedimentations – Ethnography on the Materiality and Historicity of Aesthetic Practices (= Ethnography and Education Vol 15 Issue 3). Routledge. 
  • Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.). (2019). Forschung zur Digitalisierung in der kulturellen BildungMünchen: kopaed.
  • Jörissen, B., Klepacki, L., Unterberg, L., Engel, J., Flasche, V., & Klepacki, T. (Hrsg.). (2018). Spectra of Transformation. Arts Education Research and Cultural Dynamics. Waxmann.

Contributions to scientific journals and anthologies

  • Jörissen, B. (2023). Digitalization/Digital Transformation. In C. Wulf & N. Wallenhorst (Hrsg.), Handbook of the Anthropocene (S. in print). Springer.
  • Bettinger, P., & Jörissen, B. (2022). Medienbildung. In U. Sander, F. von Gross, & K.-U. Hugger (Hrsg.), Handbuch Medienpädagogik (S. 81–93). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25090-4_10-1
  • Engel, J., & Jörissen, B. (2022). Schule und Medialität. In T. Hascher, T.-S. Idel, & W. Helsper (Hrsg.), Handbuch Schulforschung (3., überarbeitete und aktualisierte Auflage, S. 615–634). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_28-1
  • Jörissen, B. (2022). Digitale Sympoiesis und kulturelle Resilienz: Alternative Perspektiven auf Digitalisierung im Anthropozän. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 98(4), 474–489. https://doi.org/10.30965/25890581-09703066
  • Jörissen, B., & Klepacki, L. (2021). Krise, Kultur und die Fortsetzung des Lebens: Der Gedanke „kultureller Resilienz“. In M. Dietrich & V. Zalcbergaite (Hrsg.), Kultur. Spiel. Resilienz. Vom Wert der Kulturellen Bildung in Krisen (S. 57–63). kopaed.
  • Jörissen, B., Schröder, K., & Carnap, A. (2022). Creative and Artistic Learning in Post-digital Youth Culture: Results of a Qualitative Study on Transformations of Aesthetic Practices. In A. Kraus & C. Wulf (Hrsg.), The Palgrave Handbook of Embodiment and Learning (S. 367–382). Palgrave Macmillan.
  • Möller, E., Unterberg, L., & Jörissen, B. (2021). Cultural Sustainability and (Post-)digital Transformation(s) in the Context of Aesthetic, Arts, and Cultural Education. In B. Bolden & N. Jeanneret (Hrsg.), Visions of Sustainability for Arts Education. Value, Challenge and Potential (Bd. 3, S. 125–139). Springer.
  • Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (2020). Introduction: cultural sedimentations – ethnography on the materiality and historicity of aesthetic practices. Ethnography and Education, 15(3), 267–269. https://doi.org/10.1080/17457823.2020.1738255
  • Jörissen, B. (2020). „Ästhetische Bildung“ im Regime des KomputablenZeitschrift für Pädagogik66(3), 341–356.
  • Jörissen, B. (2019). The Significance of Mediality in Relation to Multilocal Spatiality and Identity. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 73–79. https://doi.org/10.1080/15595692.2019.1554842  
  • Jörissen, B. (2019, July 11). Territories of Theory: Post-colonial Irritations of my Educational-theoretical Practice. [Blog]. Education & Culture. https://joerissen.name/en/territories-of-theory-post-colonial-irritations-of-my-educational-theoretical-practice/
  • Jörissen, B., & Unterberg, L. (2019). Diversity Education through Artistic Means in Germany. In C. H. Lum & E. Wagner (Eds.), Arts Education and Cultural Diversity. Policies, Research, Practices and Critical Perspectives (pp. 223–232). Springer.
  • Jörissen, B. (2018). Subjektivation und ästhetische Bildung in der post-digitalen Kultur. Vierteljahresschrift Für Wissenschaftliche Pädagogik, 94, 51–70.
  • Jörissen, B., & Unterberg, L. (2018). Whose arts education – whose „quality“? A plea to rethink our modes of articulation. In T. Ijdens, B. Bolden, & E. Wagner (Eds.), Arts Education around the World: Comparative Research Seven Years after the Seoul Agenda. International Yearbook for Research in Arts Education (Vol. 5/2017, pp. 378–383).
  • Jörissen, B., Klepacki, L., & Wagner, E. (2018). Arts Education Research. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. http://education.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-31?rskey=bOBXKD&result=1