Publications/Journal

INTERNATIONAL JOURNAL FOR RESEARCH IN CULTURAL, AESTHETIC, AND ARTS EDUCATION (IJRCAAE)

A brand new international, double-blind peer-reviewed journal has been founded on December 4th, 2020. The journal will be published twice a year in open access format by Waxmann-Verlag (Münster/New York).

Editorial Board

  • Prof. Dr. Ben Bolden, Queen’s University, Kingston, Ontario, CanadaUNESCO-Chair in Arts and Learning 
  • Professor em. Liora BreslerPhD, University of Illinois, USA 
  • Prof. Dr. Juliane Engel, FAU Erlangen-Nürnberg, German (ab 1.4.21 Univ.-Prof., Univ. Frankfurt/M.) 
  • Prof. Neryl Jeanneret, PhD, Associate Professor, Melbourne Graduate School of Education, Australia (UNESCO-UNITWIN Arts Education research for Cultural Diversity and Sustainable Developmentcurrent speaker) 
  • Prof. Dr. Benjamin Jörissen; Executive EditorUNESCO Chair in Arts and Culture in Education 
  • Prof. Dr. Annette Scheunpflug, University of Bamberg, Germany 
  • Prof. Charlotte Svendler Nielsen, PhD, Associate Professor, University of Copenhagen, Denmark (European Network of Observatories in the Field of Arts and Cultural Education related to UNESCO; current speaker) 
  • Prof. Dr. Ernst Wagner, Academy of Fine Arts in Munich/Hong Kong University of Education

SELECTED PUBLICATIONS:

Edited Volumes:

Jörissen, B.; Unterberg, L.; Klepacki, T. (Eds.): Cultural Sustainability and Arts Education. International Perspectives on the Aesthetics of Transformation. Springer, Forthcoming 2022. 

Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (Eds.). (2020). Cultural Sedimentations – Ethnography on the Materiality and Historicity of Aesthetic Practices (= Ethnography and Education Vol 15 Issue 3). Routledge. 

Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.). (2019). Forschung zur Digitalisierung in der kulturellen BildungMünchen: kopaed. 

Jörissen, B.; Klepacki, L.; Unterberg, L.; Engel, J.; Flasche, V.; Klepacki, T. (Eds.)(2018) Spectra of Transformation. Arts Education Research and Cultural Dynamics. Waxmann, Münster, New York. 

 

Contributions to scientific journals and anthologies

Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (2020). Introduction: cultural sedimentations – ethnography on the materiality and historicity of aesthetic practices. Ethnography and Education, 15(3), 267–269. https://doi.org/10.1080/17457823.2020.1738255 

Jörissen, B. (2020). „Ästhetische Bildung“ im Regime des KomputablenZeitschrift für Pädagogik66(3), 341–356. 

Jörissen, B., Carnap, A., & Schröder, K. (2020). Postdigitale Jugendkultur: Kernergebnisse einer qualitativen Studie zur digitalen Transformation ästhetischer und künstlerischer Praktiken. In A. Scheunpflug & S. Timm (Eds.), Forschung zur kulturellen Bildung (pp. 61–78). Springer VS. 

Jörissen, B. (2019). The Significance of Mediality in Relation to Multilocal Spatiality and Identity. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 73–79. https://doi.org/10.1080/15595692.2019.1554842 

Jörissen, B. (2019, January 16). Einstürzende Neubauten. JAN-MARTIN WIARDA. https://www.jmwiarda.de/2019/01/16/einst%C3%BCrzende-neubauten/ 

Jörissen, B. (2019, July 11). Territories of Theory: Post-colonial Irritations of my Educational-theoretical Practice. [Blog]. Education & Culture. 
https://joerissen.name/en/territories-of-theory-post-colonial-irritations-of-my-educational-theoretical-practice/ 

Engel, J., & Jörissen, B. (2019). Unsichtbare Sichtbarkeiten. Kontrollverlust und Kontrollphantasmen in öffentlichen und jugendkulturellen Digitalisierungsdiagnosen. In T. Alkemeyer, N. Buschmann, & T. Etzemüller (Eds.), Gegenwartsdiagnosen. Kulturelle Formen gesellschaftlicher Selbstproblematisierung in der Moderne (pp. 549–568). Transcript. 

Jörissen, B. (2019). Medienbildung findet statt: mit oder ohne Pädagogik? In Rat für Kulturelle Bildung (Ed.), JUGEND / YOUTUBE/KULTURELLE BILDUNG. HORIZONT 2019 (pp. 41–47). Rat für Kulturelle Bildung.
https://www.rat-kulturelle-bildung.de/fileadmin/user_upload/pdf/Studie_YouTube_Webversion_final.pdf 

Jörissen, B. (2019). Sinne, Künste und das Künstliche – neue Materialitäten des Digitalen. In Rat für Kulturelle Bildung (Ed.), Alles immer smart. Kulturelle Bildung, Digitalisierung, Schule (pp. 67–70). Rat für Kulturelle Bildung.
https://www.rat-kulturelle-bildung.de/fileadmin/user_upload/Alles_immer_smart/RFKB_AllesImmerSmart_Web_ES.pdf 

Jörissen, B. (2019). Territorien der Theorie: Post-koloniale Irritationen meiner bildungstheoretischen Praxis. In U. Stadler-Altmann & B. Gross (Eds.), Beyond erziehungswissenschaftlicher Grenzen. Diskurse zu Entgrenzungen der Disziplin. (pp. 57–62). Barbara Budrich. 

Jörissen, B., & Unterberg, L. (2019). Diversity Education through Artistic Means in Germany. In C. H. Lum & E. Wagner (Eds.), Arts Education and Cultural Diversity. Policies, Research, Practices and Critical Perspectives (pp. 223–232). Springer. 

Jörissen, B., & Unterberg, L. (2019). Digitalität und Kulturelle Bildung. Ein Orientierungsangebot. In B. Jörissen, S. Kröner, & L. Unterberg (Eds.), Forschung zur Digitalisierung in der kulturellen Bildung. kopaed. 

Jörissen, B. (2018). Subjektivation und ästhetische Bildung in der post-digitalen Kultur. Vierteljahresschrift Für Wissenschaftliche Pädagogik, 94, 51–70. 

Jörissen, B., & Unterberg, L. (2018). Whose arts education – whose „quality“? A plea to rethink our modes of articulation. In T. Ijdens, B. Bolden, & E. Wagner (Eds.), Arts Education around the World: Comparative Research Seven Years after the Seoul Agenda. International Yearbook for Research in Arts Education (Vol. 5/2017, pp. 378–383). 

Jörissen, B., Klepacki, L., & Wagner, E. (2018). Arts Education Research. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press.
http://education.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-31?rskey=bOBXKD&result=1